Foto: Printscreen

RIM, LONDON - Iznenadni vjetrovi jačine uragana prevrnuli su luksuznu jahtu "Bayesian" Majka Linča, engleskog biznismena kojeg su zvali "britanski Bil Gejts", u avgustu prošle godine kod obale Sicilije, otkriva preliminarni izvještaj britanskog Odjeljenja za istraživanje pomorskih nesreća (MAIB).

U izvještaju se navodi da je jahta imala "slabosti" u pogledu otpornosti na jake vjetrove za koje vlasnik i posada nisu znali.

Jedrilica duga 56 metara, u vlasništvu britanskog tehnološkog mogula Majka Linča, bila je usidrena na oko pola milje od luke Portičelo, na sjevernoj obali italijanskog ostrva, kada je potonula.

U nesreći, koja se dogodila 19. avgusta, stradalo je sedmoro ljudi: Linč, njegova 18-godišnja kćerka Hana, kuvar broda Rekaldo Tomas, direktor "Morgan Stanley Internationala" Džonatan Blumer, ugledni američki advokat Kris Morvilo i njihove supruge Džudi i Neda. 

U novom izvještaju detaljno se opisuje šta se dešavalo u satima prije nego što se jahta iznenada prevrnula, kao i očajnički pokušaji 12 gostiju i 10 članova posade da pobjegnu sa broda.

Veče je bilo mirno - more je bilo tiho, vjetar slab, ali su za taj dan meteorolozi najavili oluje. Kapetan Džejms Katfild naredio je dežurnima da ga probude ako vjetar pređe brzinu od 37 km/h ili ako brod počne da se pomjera sa mjesta.

Oko tri sata ujutro, dežurni je primijetio da se olujni oblaci i munje približavaju, iako je vjetar tada duvao tek 14 km/h. Sat kasnije, vjetar se pojačao na 55 km/h. Dežurni je tada snimio video oluje i objavio ga na društvenim mrežama, prije nego što je zatvorio kokpit i prozore kako bi zaštitio enterijer.

Svjedoci koji su gledali oluju sa obale tvrde da je vjetar, koji je napravio haos na pristaništu, bio poput uragana. U 3.57 jahta je počela da se pomjera s mjesta, a posada je odmah probudila kapetana i ostale članove. 

Neki putnici su u tom trenutku već bili budni. Linč je izašao na palubu da vidi da li će morati da otkaže taksi vožnje zakazane za to jutro, dok je kuvar počeo da sklanja posuđe.

Tada se vjetar naglo pojačao na više od 130 km/h. U 4.06 jahta se za manje od 15 sekundi nagnula za 90 stepeni, razbacavši ljude, namještaj i predmete po palubi.

"Nije bilo znakova poplave unutar broda dok voda nije počela da ulazi preko desnog boka i kroz stepeništa", navodi se u izvještaju.

Putnici i posada su pokušavali da se spasu, a dvije osobe su pokušale da izađu iz kabina, penjući se preko izvučenih fioka ormara. Preživjeli su se održavali na površini pomoću podmetača za sjedenje na naduvavanje, dok prvi oficir nije uspio spustiti i naduvati čamac za spasavanje.

Signal koji su poslali privukao je pažnju obližnjeg broda, čiji je kapetan spasio preživjele i pozvao obalsku stražu.

Sedmoro ljudi izgubilo je život u nesreći, a kapetan Katfild i još 14 osoba su preživjeli. Među preživjelima je i Linčova supruga Anđela Bakares.

Istraga je pokazala da su vjetrovi brzine od 117 km/h bili dovoljno snažni da brod izgubi stabilnost bez mogućnosti uspostavljanja ravnoteže. Dodaje se da je brod možda bio osjetljiv i na znatno slabije vjetrove, prenosi Euronews.

"Te slabosti (u režimu u kom rade motori, sa spuštenim jedrima i podignutom kobilicom, koja se inače spušta u vodu radi stabilnosti i smanjenja zanošenja, sa samo 10 procenata uobičajenih brodskih zaliha) nisu bile navedene u brodskoj dokumentaciji o stabilnosti. Zato ni vlasnik ni posada nisu znali za njih", naveli su istražioci u izvještaju, prenosi CNN.

Nedugo nakon tragedije, Đovani Konstantino, izvršni direktor kompanije "Italian Sea Group", u čijem je vlasništvu brodogradilište "Perini Navi", koja je napravila potonulu jahtu, izjavio je da je taj brod napravljen da bude "neuništiv".

Konstantino je tada za "Corriere della Sera" rekao da nema nedostataka u dizajnu i konstrukciji jahte i da je riječ o "najbezbjednijim brodovima".

"Jedrenjaci su poznati kao najbezbjedniji brodovi, jer ih njihova struktura čini nepotopivim tijelima. Ovaj incident zvuči kao nevjerovatna priča", rekao je Konstantino.

On je izjavio da je "sve što je učinjeno otkriva dugu listu grešaka":

*Jahta nije trebalo da bude usidrena

*Krmeni otvor bio je najvjerovatnije otvoren

*Brodska kobilica - "sječivo" koje je uronjeno u vodu na dnu broda - trebalo je da bude spuštena

*Ljudi nije trebalo da budu u kabinama

*Posada je trebalo da zna da se sprema oluja

Trenutno je u toku izvlačenje jahte iz mora kako bi se dodatno ispitali uzroci tragedije.

Pratite Cafe.ba putem društvenih mreža FacebookTwitter, Instagram i VIBER zajednice.
Tagovi

Vaš komentar


Komentari ( 0 )