Novo istraživanje rasvijetlilo najveću arheološku prevaru

Izvor: Nezavisne novine     11.08.2016 u 16:08 h 0

Novo istraživanje rasvijetlilo najveću arheološku prevaru

Pronalasci u Piltdaunu svojevremeno su bili naučna senzacija jer su predstavljali dugo očekivanu ''izgubljenu kariku'' koja potvrđuje teoriju evolucije Čarlsa Darvina

Istraživači su koristeći moderne forenzičke tehnike došli do novih spoznaja o jednoj od najvećih naučnih prevara, takozvanog "Čovjeka iz Piltdauna" i uvjereni su u identitet krivca.

Lažni fosilni ostaci "karike koja nedostaje" između majmuna i ljudi, postavljeni u šljunak blizu engleskog sela Piltdauna, bili su sastavljeni od čeljusti i zuba jednog orangutana i dva ili tri seta ljudskih kostiju, uz pomoć ljepila za zube, otkrili su istraživači.

Smatraju kako njihovo istraživanje potvrđuje da iza prevare stoji Čarls Doson, amaterski arheolog koji je 1912. godine "otkrio" fosile u Piltdaunu i koji je od tada glavni osumnjičeni.

Istraga koja je provedena analizom DNA, preciznim mjerenjima, spektroskopijom i drugim tehnikama, objavljena je u časopisu “Royal Society Open Science” na 100. godišnjicu Dosonove smrti.

"Ovo je fascinantna potraga za krivcem koja pokazuje kako se novom tehnologijom mogu riješiti stari problemi", rekao je paleoantropolog Kris Stringer iz Prirodoslovnog muzeja u Londonu.

Pronalasci u Piltdaunu svojevremeno su bili naučna senzacija jer su predstavljali dugo očekivanu "izgubljenu kariku"  koja potvrđuje teoriju evolucije Čarlsa Darvina. Trebala su proći četiri decenije da bi se to navodno otkriće pokazalo lažnim.

"Prevara je unazadila proučavanje ljudske evolucije za nekoliko godina, pogotovo u Britaniji, jer su na nju nasjeli neki od istaknutijih stručnjaka", rekao je Stringer.

Stručnjaci smatraju kako su Dosonovi motivi bili slava i priznanje znanstvene zajednice, a nedavne analize njegove kolekcije fosila otkrile su još prevara.