OSAM NAJVAŽNIJIH DOBROBITI: Moćna uloga selena u ishrani

Selen je esencijalni mikronutrijent, odnosno mineral u tragovima koji je izuzetno važan za naše zdravlje i našem organizmu je preko potreban za stvaranje selenoproteina, koji čuvaju ćelije od oksidativnog oštećenja.

Međutim, uprkos svemu tome, o ovome mineralu se retko govori i ne pridaje mu se pažnja koju zaslužuje.

Osam najvažnijih dobrobiti selena:

1. Jača imuni sistem

Selen je esencijalan mineral koji dosta doprinosi jačanju imuniteta. Vrlo je bitan i za proizvodnju glutation-peroksidaze, enzima koji štiti lipide u ćelijskim membranama.

Upravo zbog oslabljenog imuniteta koji može biti i rezultat manjka selena, mnogi ljudi su skloni hroničnim prehladama i gripu.

2. Poboljšava rad mozga i pamćenje

Kratkoročni i dugoročni problemi sa pamćenjem, kao i oslabljen fokus i loša koncentracija, mogu ukazivati na nedostatak ovog minerala.

Zato bi trebalo da povećate doze selena kako biste podstakli rad mozga i poboljšali pamćenje.

3. Štiti od karcinoma

Selen je izuzetno važan antioksidativni mikronutrijent. Ima podmlađujući efekat i štiti od nastanka karcinoma. Osim što štiti od raka, selen može i usporiti rast postojećeg karcinoma.

Jedna nemačka studija, objavljena u časopisu Medizinische Klinik, pokazala je da je kod onih koji su uzimali selen bila manja smrtnost od raka, kao i manja šansa za rak pluća i raka prostate.

Selen takođe igra važnu ulogu i kad je reč o zdravlju dojki. Naime, kod žena obolelih od raka dojke primećene su manje koncentracije selena nego kod zdravih žena.

4. Poboljšava plodnost i kod muškaraca i kod žena

Otežano začeće i slaba pokretljivost spermatozoida takođe mogu biti povezani sa manjkom selena u organizmu. Veliki manjak selena može dovesti i do neplodnosti kod muškaraca, ali i kod žena. Neke studije su pokazale da bi selen mogao smanjiti rizik i od pobačaja.

5. Jača zdravlje srca i krvnih sudova

Niske količine selena u organizmu povećavaju rizik od kardiovaskularnih oboljenja. Poznato je, naime, da ovaj mineral deluje protivupalno i da podstiče cirkulaciju i protok krvi, čime jača krvne sudove i zdravlje srca.

6. Reguliše rad štitne žlezde

Ovaj mineral, naime, deluje tako da podstiče proizvodnju aktivnih hormona štitne žlezde. Dodatnim unosom selena sprečićete simptome poremećaja u radu štitne žlezde kao što su razdražljivost, slabost u mišićima, nesanica, naglo gojenje, mršavljenje i umor.

7. Ublažava simptome astme

Preliminarne studije pokazale su da selen može ublažiti i simptome astme poput otežanog disanja. Naučnici tvrde da bi ovaj mineral mogao biti dobra dodatna terapija za sve one koji imaju hroničnu astmu.

8. Čisti organizam od toksina i teških metala

Toksini i teški metali negativno se odražavaju na vaše zdravlje. I tu u pomoć uskače – selen. On, naime, na sebe veže teške metale i toksine te pomaže njihovoj eliminaciji iz organizma. Ovaj mineral takođe sprečava da se teški metali vežu na kosti, tkiva, nervni sistem i mozak.

Neki od znakova koji upućuju na ozbiljniji manjak selena u organizmu su – veliko opadanje kose i hipotireoza, odnosno usporen rad štitne žlezde.

Izvori selena:

  • brazilski orah (najbogatiji izvor selena u hrani)
  • suncokretove semenke
  • urme (sadrže tri puta više selena od banana)
  • banane
  • grožđe
  • bobičasto voće
  • čija semenke
  • zob
  • integralni pirinač
  • ječam
  • beli luk
  • kokos

Budući da se selen tokom procesa pripreme hrane na visokim temperaturama može uništiti, najbolje je da jedete hranu bogatu selenom u sirovom obliku.

Doziranje

Baš kao što manjak selena šteti zdravlju, tako nije dobar ni preterani unos selena. Samo su optimalne doze zdrave. Gornja granica toksičnosti selena je 400 mikrograma – tu dozu nemojte premašiti.

Ovo su preporučene doze selena (u mikrogramima):

  • deca od 1 do 3 godine: 20 µg/dan
  • deca od 4 do 8 godina: 30 µg/dan
  • deca od 9 do 13 godina: 40 µg/dan
  • deca starija od 14 godina i odrasli: 55 µg/dan
  • trudnice: 60 µg/dan
  • dojilje: 70 µg/dan

Pratite Cafe.ba putem aplikacije za Android, iOS i društvenih mreža Facebook, Twitter i Instagram